Träning – öka motivationen med enkla tips!

bigheart

Att träna vet vi alla är nyttigt för både kropp och själ. Både att träna sin kondition för att motverka hjärtproblem och stress men också att styrketräna för att hålla kroppen stark för att klara av det vardagliga livet och att undvika skador.

Om du har haft en period utan träning kan det vara svårt att finna motivationen för att komma igång med träningen igen och därför kommer vi på StylingGuiden att ge några bra tips för att öka motivationen till din träning igen.

Sätta mål

Nyckeln till att finna en träningsmotivation som håller i längden är att sätta mål för din träning. Målen delas upp i generella mål och specifika mål. Några exempel på generella mål kan vara:

  • Få bättre kondition
  • Gå ner i vikt
  • Gå upp i vikt
  • Bli starkare
  • Träna 2 gånger i veckan för att hålla en sund livsstil.

När du bestämt dina generella mål med din träning väljer du vad de specifika målen ska vara. Exempel på specifika mål kan vara:

  • Orka springa 1 mil utan att pausa genom gång.
  • Springa Stockholm maraton
  • Gå ner 10 kg i vikt
  • Gå upp 10 kg i vikt
  • Klara av 60 kg i knäböj och 60 kg i bänkpress
  • Träna styrka på måndagar och kondition på torsdagar.

När du har hittat de specifika målen är det mycket enklare att lägga upp en plan för din träning och roligare att ha något att sikta på – detta kommer att öka motivationen avsevärd.

Hälsokost

För att lättare uppnå dina träningsmål kan det vara värt att fundera över om du behöver någon speciell hälsokost att lägga till i din kost, för att optimera din träning och få ett så bra resultat som möjligt. På BigHeart kan du läsa guider om olika hälsokost samt hitta de bästa alternativen för dig.

adam niescioruk hWzrJsS8gwI unsplash 1
hayley maxwell xtpXtRHNt9g unsplash
lyfe fuel 4wtxPhvQZds unsplash 1

Funktionella och snygga träningskläder

Gå igenom dina träningskläder hemma och se över om du behöver inhandla något nytt. Det är viktigt att ha funktionella träningskläder som andas och bra skor. Det skadar inte om träningskläderna dessutom är snygga, det brukar öka motivationen till att träna ännu mer.

julia rekamie Z72YujnOrlY unsplash
pexels li sun 2475878
tyler nix Y1drF0Y3Oe0 unsplash

Skapa rutiner

Nu är det dags att skapa dina träningsrutiner. Börja med att se över ditt vardagliga livspussel och räkna ut var du skulle ha tid att hinna med att träna. Bestäm dig sedan för vilka dagar du ska träna per vecka och vilken form av träning du ska utöva. Till exempel:

V.1 Mån: löpning 4 km. Tors: Styrketräning överkropp.

V.2 Mån: Löpning 5 km. Tors: Styrketräning underkropp.

V.3 Mån: Löpning 5 km. Tors: Styketräning överkropp. Sön: Spinning

Och så vidare… Det kan vara bra att börja lite rimligt med kanske 2 gånger i veckan och sedan trappa upp i lagom takt. Risken när man sätter in för många träningspass i veckan när man kommer igång är att man dels skadar sig och att kroppen inte får tillräckligt med återhämtning mellan, men också att man lägger av på grund av att man inte orkar.