3 enkla hälsotips för en bättre vardag

I samarbete med cbd.life

Att leva hälsosamt är något som många strävar efter och något vi får höra dagligen. Vad innebär det egentligen att leva hälsosamt? Att leva hälsosamt kan vara svårt för många då det finns så mycket frestelser som vi kanske hellre tar till, frestelser som att kolla på en serie i soffan istället för att träna, äta godis istället för frukt, eller att dricka vin en kväll istället för att gå och lägga sig i tid.

Att leva hälsosamt behöver inte betyda att alla frestelser ska tas bort ur ens liv, men att hitta en bra balans och att övervägande välja de hälsosamma alternativen är att rekommendera för ett hälsosamt liv. Nedan kommer några enkla hälsotips för att leva ett hälsosammare liv.


Hälsotips 1. Aktivitet

meghan holmes wy L8W0zcpI unsplash
robert collins tvc5imO5pXk unsplash
rille camera strap zEdh7yYIwBU unsplash

Att träna och röra på sig regelbundet vet vi alla är bra för hälsan. Det gäller att hitta en lagom nivå på aktivitet som passar för just dig. Att tänka att man ska börja leva ett hälsosamt liv från 0-100 är oftast inte hållbart i längden för de flesta medans för vissa är det precis vad som krävs för att inte falla tillbaka i dåliga mönster. Det gäller att hitta det sätt som passar bäst för just dig. Aktivitet behöver inte betyda ett hårt träningspass på gymmet eller en löptur på en timme. Aktivitet kan vara att ta 20 minuters promenad, gå till en simhall och simma, ta en cykeltur, spela padel eller leka med barnen i trädgården. För vissa funkar det att ha 3 inbokade gruppträningspass på gym i veckan, medans för andra kanske det räcker att tänka på vardagsmotionen, som att ta trapporna istället för hissen, promenera eller cykla till jobbet, eller att promenera till matbutiken istället för att ta bilen. Det viktigaste är att införa mer aktivitet i vardagen då många av oss kanske sitter mycket still på arbetet.


Hälsotips 2. Kost

ella olsson rD3YrnhTmf0 unsplash
anna pelzer IGfIGP5ONV0 unsplash
ella olsson KPDbRyFOTnE unsplash

Att äta en varierad kost är väldigt viktigt för vår hälsa och för att må bra. Att vara hälsosam betyder inte att man bara får äta protein och grönsaker och utesluta kolhydrater och fett. Det viktiga med att äta en hälsosam kost är att få i sig både protein, grönsaker, kolhydrater och fett. Det man kan tänka på är att äta mer långsamma kolhydrater istället för snabba då det får oss att orka mer och hålla oss mätta längre. Tips på långsamma kolhydrater är fullkornspasta, grovt bröd, råris, havregryn, quinoa, musli, bönor och linser. När det kommer till fett så är det också viktigt att få i oss men då kan man tänka på att få i sig omättat fett istället för mättat fett. Exempel på omättat fett som är bättre för oss är olivolja, avokado, papsolja, nötter och kyckling.

Självklart ska vi få unna oss godsaker också ibland men för hälsans skull är det bra att försöka hålla det till en gång i veckan eller bara på helger. Att försöka utesluta godsaker och alkohol på veckodagarna är ett bra tips för att minska sötsuget, för att vi ska orka mer och för att faktiskt få känna att att helgen är lite extra mysig och speciell när det bara är då vi tillåter oss själva att få äta lite onyttigt och unna oss något glas vin.


Hälsotips 3. Kosttillskott

daily nouri D37STEwmyqY unsplash 4
diana polekhina v0ZjnfxnP60 unsplash
cbd infos tCZVzr9TvxQ unsplash

Ett annat tips för att öka vår hälsa är kosttillskott. Det finns massor av olika kosttillskott och de vanligaste är vitaminer och mineraler. Kosttillskott som även förekommer är aminosyror, fettsyror, växtextrakt och CBD-olja. CBD olja till exempel hjälper till att motverka smärta, migrän, eksem och ångest. Det gäller att hitta rätt kosttillskott som ger dig tillskotten i vardagen som just du behöver. Till exempel kan D-vitamin vara bra för alla att ta under vinterhalvåret för att minska trötthet genom att tillföra just D-vitamin som vi har brist på när solen ej är framme.